Distribution

Du har lavet en film – hva’ nu?

Få nogle tips til, hvad du kan gøre med din færdige film, så den møder et publikum.

Online vs Festival

Du har lavet en film – hva’ nu? Den skal møde et publikum, men hvor skal du starte? Det er generelt en god idé at tage stilling til din lanceringsstrategi allerede i udviklingen af din film – men bedre sent end aldrig.

Det vigtigste spørgsmål, du skal stille dig selv er: Hvad vil jeg have ud af min kortfilm?

Penge? Views? Priser? Karrieremuligheder?

Overordnet er der som udgangspunkt to veje at gå med en kortfilm – og det ene udelukker ikke det andet, tværtimod:

  • Online distribution
  • Festival-distribution

2/3 af alle filmfestivaler accepterer, at din film ligger online – se listen her.

Det er en myte, at din film ikke kan ligge online eller have offentlige fremvisninger, mens den er i festivalcirkulation. Medielandskabet har ændret sig – film er blevet et online medie – og det har de fleste filmfestivaler accepteret.

Vær til stede over alt på samme tid

Det kan være en god idé at være til stede med din film så mange steder som muligt på én gang, så du sikrer synlighed om dit projekt. Den velrenommerede kortfilmsportal Short of the Week opsummerer en god strategi neden under:

The Be Everywhere All At Once Strategy

Online distribution

Jo længere din kortfilm er, desto svære vilkår har den online – tænk bare på din egen flygtige medieadfærd og din ømme scrollfinger. Din film er – foruden andre gode kortfilm – altid i konkurrence med den nyeste kattevideo på Facebook.

Tommelfingerregler:

  • Konstruer teasers, trailere mm. efter platformen og din modtagers kontekst
  • Allier dig med en stor online kurator ifm. din online release – fx lige efter festivalpremieren, hvor hypen er størst
  • Inkluder online-kuratorerne så tidligt som muligt i din distributionsfase – ofte kan du koordinere en online-release-dato et stykke ude i fremtiden.
  • Vær til stede på så mange platforme som muligt med din film – de forskellige sites giver fortrinsret til deres egne video-players frem for eksterne

 

Her er listet nogle af de mest kendte online-kortfilms-kuratorer:

Festival-distribution

Det er fedt at lave en film, der turnerer verden rundt på festivaler, men det er også dyrt – både i tid og penge. Den reelle værdi ligger i at være fysisk til stede på festivalerne, hvor du kan opleve dit publikum i biografmørket og møde andre filmskabere og programmers. Hvis du på forhånd ved, at du aldrig kommer afsted, så brug pengene og kræfterne et andet sted.

Tommelfingerregler:

  • Vælg din premiere-festival med omhu
  • Sørg for at du kan være fysisk til stede på festivalerne
  • Mere er ikke nødvendigvis bedre – brug ikke tid og penge på 100 festivaler
  • Din online release kan ligge lige efter festival-premieren – få evt. festivalen til at sprede rygtet
  • Læs om festivalerne inden du submitter – så har du de bedste chancer for at ramme plet

 

Her er de mest kendte portaler, der håndterer submissions til diverse filmfestivaler:

Alternativt kan du betale penge for at få et distributionsselskab til at varetage dette arbejde.