10 generelle vejledende spørgsmål til din fortælling:

Dette er IKKE en tjekliste, snarere et dramaturgisk værktøj til din historie – du kan bruge listen som udgangspunkt inden du skriver dit manuskript som inspiration, eller du kan bruge den til at ”fejlfinde” hvis du synes din fortælling har mangler. Det er altså IKKE en skabelon, der skal følges punkt for punkt, især ikke i strukturen. 

– Din historie handler sikkert om en specifik hovedkarakter – hvem?

(sørg for at vi som minimum har forståelse for denne karakter – gerne også sympati)

– Hovedhandlingen bør sættes i gang af en bestemt hændelse – hvilken?

(denne hændelse/katalysator kan godt have fundet sted før fortællingen starter)

– Din hovedkarakter bør (bevidst eller ubevidst) have et mål – hvilket?

(karakteren kan med fordel anvende et bestemt middel for at opnå målet)

– Har din hovedkarakter en hjælper?

(i så fald må han ikke overskygge hovedkarakteren og overtage fortællingen!)

– Din hovedkarakter møder modstand og havner i en bestemt konflikt – hvilken?

(en konflikt kan være indre, ydre eller en kombination – drama kræver en konflikt)

– Din hovedkarakter har måske en decideret modstander?

(i så fald skal vi kende hans mål også så vi forstår hans handlinger)

– Din hovedkarakter bør tvinges til et aktivt valg for at nå sit mål – hvilket?

(sørg for at et valg altid betyder et fravalg af noget andet)

– Alle valg har en pris – hvad er prisen?

(jo større indflydelse et valg har på andre karakterer, desto mere påvirkes publikum)

– En hovedkarakter gennemgår ofte en forandring undervejs – i så fald hvilken?

(sørg for at forandringen er troværdig og kausalt understøttet)

– Din historie slutter med, at konflikten ender positivt eller negativt?

(alternativt ender det med en helt åben slutning hvor publikum må fortolke…)

 

Key points du bør have afklaret når du er færdig med at skrive:

At du hurtigt og klart viser publikum hvem der er hovedperson, og at karakteren har noget han vil opnå og/eller risikerer at miste. En god karakter forfølger desuden sit mål aktivt og presses ofte af ydre omstændigheder til at vælge enten til eller fra for at løse en given konflikt.